На «Запорожці» – до Монте-Карло: команда із Черкас готується до світового ралі ретроавтомобілів

8 тисяч кілометрів на «народному автомобілі»! Не кожен, навіть досвідчений водій погодиться на таку довгу подорож за кермом «Запорожця». Все ж з комфортом у відомій малолітражці сутужно: мало місця, пічка слабенька, зате добре відчутний запах пального у салоні… Але студенти та викладачі Черкаського державного технологічного університету кажуть, що готові ризикнути.

Команда вишу готується до всесвітньо відомого ралі ретроавтівок у Монако Rallye Monte-Carlo Historique, яке відбудеться з 31 січня по 7 лютого 2024 року. З кількома сотнями інших учасників черкащани змагатимуться на «Запорожці» 1980 року випуску.

– У цих гонках мають право брати участь ретроавтомобілі не «молодші» 1982 року, – пояснила KP.UA доктор технічних наук, професор, завідувачка кафедри автомобілів та технології їх експлуатації ЧДТУ Людмила Тарандушка.

Старенький ЗАЗ 968М знайшли у Києві. Викупили у власника, привезли до Черкас, пофарбували у яскраво-червоний колір, замінили старе начиння на нове й оригінальне, як того вимагають правила ралі. Кажуть, запчастини шукали по всіх українських авторинках та барахолках. А ремонтували автомобіль майже всім факультетом електронних технологій, автотранспорту та машинобудування ЧДТУ.

Зараз «Запорожець» виблискує глянцевими свіжопофарбованими боками у подвір’ї університету. Автівка легко заводиться, готова стартувати. Потужність, щоправда, невелика, всього 40 кінських сил (для порівняння, у сучасних авто – 200 і більше). Зате бере 10 літрів пального на 100 км, і можна витиснути до 125 км/год. Чи вистачить цього для перемоги у ралі? Та виявляється, у цих перегонах, на відміну від «Формули 1», швидкість – величина другорядна.

– Узагалі для ретроавтомобілів, які беруть участь у ралі, є певні умови, – пояснює Людмила Тарандушка. – Наприклад, залежно від року випуску, для авто визначають оптимальну швидкість та час, у який команда має вкластися і приїхати у ту чи іншу точку саме вчасно. Якщо авто приїде раніше чи пізніше, то отримає штрафні бали.

Ось такі суворі правила. Та все ж у черкаського «Запорожця» є усі шанси отримати омріяний кубок за перемогу у ралі. От лише дотепер невідомо, чи поїде «народний автомобіль» підкорювати Монте-Карло. Перепоною на шляху до Монако постало – як завжди банальне – грошове питання.

– Ми порахували, що для поїздки від Черкас до Монако і назад до Черкас потрібно 20 тисяч євро, – каже Людмила Анатоліївна. – Сума велика. Зараз шукаємо кошти. Звертаємося за допомогою до представників бізнесу. Пояснюємо: і під час війни освіта має готувати фахівців. Наші студенти – це наше майбутнє. До того ж мають бути впроваджені певні освітні реформи, а це і є такий проєкт. Міжнародний! Це розвиток, освіта, популяризація України в Європі. Ми запланували чимало зустрічей у великих європейських містах, будемо розповідати про нашу країну, спілкуватися з місцевими жителями, освітянами, переселенцями.

Науковиця каже, що за програмою поїздки, яку розробив фанат ретроавтівок та президент національної автомобільної ліги «Золоте кермо України» Роман Щипков, у Монте-Карло вирушить три автівки: дві із Запоріжжя та «Запорожець» із Черкас. Спочатку екіпажі зустрінуться у Києві, потім за курсом Львів – Краків – Прага і так далі, аж до Монте-Карло.

Черкаський екіпаж, попередньо, складається з двох студентів та трьох викладачів. І тут виникає наступне питання: чи випустять військовозобов’язаних чоловіків віком до 60 років за кордон? Поки що в університеті розглядають усі можливі варіанти вирішення цієї проблеми: чи студенти кермуватимуть до українського кордону, а далі – викладачі, або узагалі замінять чоловічий екіпаж на жіночий. І продовжують збирати гроші на омріяну поїздку на ралі.